הוצאות מוכרות למס הכנסה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

בדיני המס, הוצאה מוכרת בניכוי היא הוצאה שהוצאה במהלך הפעילות העסקית של היחיד או החברה.

הוצאות מקטינות את הרווח החייב במס. וככל שההוצאה העסקית גובהה יותר כך הרווח קטן יותר וחבות המס קטנה בהתאם.

  • הרווח העסקי (ההכנסה החייבת) = הכנסות – הוצאות

 

מה זה הוצאה מוכרת?

הרבה לקוחות פונים אלינו בשאלה האם הוצאה מסוימת הינה הוצאה המוכרת לצרכי מס? ובמילים פשוטות, האם ההוצאה הספציפית הינה הוצאה עסקית.

כללי מס הכנסה מקשים מאוד ובוחנים את ההוצאות והאם היא עומדת בהגדרת סעיף 17 לפקודת מס הכנסה.

סעיף 17 רישא: לשם בירור הכנסתו החייבת של אדם, ינוכו, זולת אם הניכוי הוגבל או לא הותר, על פי סעיף 31- יציאות והוצאות שיצאו כולן בייצור הכנסה בשנת המס ולשם כך בלבד.

חלק מהשאלות הנשאלות הם, האם הוצאות בגדי עבודה היא הוצאה מוכרת למס הכנסה? הוצאות כיבודים בבית העסק? הוצאות השתלמות מקצועית?

התנאי הבסיסי להכרה בהוצאות לצורכי מס הכנסה לפי סעיף 17 זה שההוצאה יצאה לשם ייצור הכנסה עסקית, ז"א הייתי חייב להוציא את ההוצאה הזו על מנת להפיק הכנסות, ז"א כל הוצאה כרוכה בייצור הכנסה, היא מוכרת בניכוי.

כמו כן, יש להבחין בין הוצאות שוטפות (פירותיות) להוצאה הונית, האם מדובר בהוצאה שבאה לשמור על הקיים ואז ההוצאה תחשב להוצאה פירותית או שההוצאה הזו יוצרת לי יתרון מתמיד לאורך זמן ואז ההוצאה תחשב להוצאה הונית.

לדוגמא מפעל יצרני יוכל לדרוש את ההוצאות הנ"ל כהוצאות פירותיות (שוטפות):

משכורות לעובדים, חשמל, מים, הוצאות רכב משתנות, שכ"ד, ארנונה, הוצאות שכ"ט רואי חשבון, פרסום, אחזקה שוטפת, תיקונים, רכישת מלאי עסקי.

רכישת רכבים ורכוש קבוע ייחשב כהוצאה הונית שאין לדרוש אותה בשוטף אלא רק דרך הוצאות הפחת על פני 3 שנים (נרחיב על זה במאמר נפרד).

  • בחינת ההוצאה היא סובייקטיבית לעסק הספציפי, ויש לבחון זאת בהתאם לאופי העסק למשל רכישת מחשבים בחנות המתמחה במכירת מחשבים היא הוצאה פירותית לעומת רכישת מחשבים אצל עורך דין החשבת להוצאה הונית.

הוצאות אחזקת רכב-

רכב כבד 3.5 טון ויותר – כל ההוצאות מוכרות.

רכב פרטי עד 3.5 טון –מוכר 45% מסך ההוצאות (אלא אם עושים שווי רכב לפי התקנות – נרחיב על זה במאמר נפרד).

הוצאות ביגוד-   

כאשר הביגוד ניתן לשימוש אך ורק לצרכי עבודה – ההוצאות יוכרו במלואן לדוגמא, גלימת עורכי דין, ביגוד מלצרים, ביגוד עם לוגו בולט של בית העסק.

כאשר ניתן להשתמש בביגוד גם שלא לצורכי עבודה – יוכרו 80% מההוצאה לדוגמא רכישת חליפה ע"י עו"ד או רו"ח שהחליפה משמשת אותם לא רק לצורכי עבודה.

כיבודים, אש"ל וארוחות במסעדות –

כיבוד קל ושתייה שמביאים למשרד – 80% מוכר.

ארוחות במסעדות – לא מוכרות (יש ויכוח)

ארוחות לעובדים (סיבוס, תן ביס) – מוכר וחייב בשווי אצל העובדים (חייב בניכוי מס במקור)

אירוח אורחים מחו"ל – מוכר בתנאי רישום ותיעוד.

  • טיפ להתנהלות תקינה – יש להקפיד לזקוף שווי לעובדים בגין הטבות הניתנות להם.

 

כללים להתרת הוצאה – הוצאה פירותית מול הוצאה הונית

הוצאה פירותית היא הוצאה שוטפת שפירותיה צפויים לצמוח בשנת המס או בתקופה הקרובה. כגון, תשלום שכר דירה של העסק (הוצאות שכירות) שמשמש בייצור ההכנסה. מטרתה של ההוצאה הפירותית היא שמירה על הקיים.

הוצאה הונית היא הוצאה למטרת השקעה או הוצאה לרכישת נכס הון כגון רכישת המבנה העסקי, הוצאה ליצירת נכס חדש או הוצאה לשיפור נכס קיים (שיפוץ המבנה) המביאה להשבחתו ויוצרת יתרון מתמיד לעסק, היא הוצאה הונית (פס"ד מרכז החמצן, פס"ד ארטן).

 

הוצאה מעורבת

לפי לשון סעיף 17 רישא, הוצאה מעורבת לא תותר בניכוי מאחר ובסעיף 17 רישא כתוב "יציאות והוצאות שיצאו כולן בייצור הכנסה בשנת המס ולשם כך בלבד".

בעקבות המון פסיקות בעניין נקבע שאם ניתן לפצל את ההוצאה בין החלק השוטף (הפירותי) לחלק הפרטי ו/או ההוני, נתיר בניכוי, רק את החלק הפירותי למרות שההוצאה מעורבת. לדוגמא, תשלום ארנונה של עסק הנמצא בבית פרטי, נקבע בפס"ד מעונות רוטשילד שמאחר וניתן לפצל את ההוצאה בין החלק העסקי לחלק הפרטי לפי יחס השטח (מטראז') אזאי ניתן להתיר בניכוי חלק יחסי של ההוצאה.

נסיעות לחו"ל למטרות עסקיות מוכרות בניכוי בתנאי שהנסיעה היא נסיעה עסקית והכרחית לשמירה על הקיים. ניתן לצרף נוסעים נוספים לצורך מטרת הנסיעה העסקית ואם הנוסע הוא רלוונטי לנסיעה העסקית כגון מומחה לתחום מסויים, מתרגם וכדומה וההוצאה גם תהיה מוכרת.

במידה ולקחתי בן/בת זוג יש לסנן את ההוצאה המעורבת ולא להכיר בחלק הזה.

ההוצאות שיוכרו-

רכישת כרטיסי טיסה – יוכרו במלואן עד מחקלת עסקים.

הוצאות לינה – יוכרו עד 7  לילות , 293$ ללינה.

אש"ל בחו"ל – יוכר עד 81$ ליום.

  • אם ניתן לפצל את ההוצאה בין החלק הפרטי או ההוני לחלק הפירותי אז ניתן להתיר בניכוי את החלק הפירותי.

הוצאות השתלמות מקצועית –

המונח "השתלמות" משמעו רכישת מיומנויות וידע מקצועי במטרה לשמור, לשדרג ולעדכן את המיומנות המקצועית של העובד במהלך תקופת עבודתו.

עמדת רשות המסים היא ההבחנה בין השתלמות שהיא ריענון ידע קיים ושמירה על הקיים לבין הקניית מקצוע חדש.

סוגיה זו נידונה לא אחת בבתי המשפט.

בפס"ד לילי וולף – המערערת הייתה רופאת שיניים שנסעה להשתלמות בחו"ל לצורך השתלמות וטכניקות חדשות בתחום רפואת השיניים. השתלמות בת 3 חודשים.

פקיד השומה סירב להתיר את ההוצאה בטענה שמדובר ביתרון מתמיד. בית המשפט קבע שכל בעל מקצוע חופשי חייב מדי פעם להתעדכן כדי לשמור על הרמה המקצועית ועל ידי כך לשמור על קהל לקוחותיו, ולכן מדובר בהוצאה לשמירה על הקיים, שתותר בניכוי.

מנגד, בפס"ד בנק יהב, נשאלה השאלה האם ניתן להתיר בניכוי הוצאות לימודים לתואר ראשון שמימן הבנק לעובדיו?

בית השפט קבע שלימודי תואר אקדמי יוצרים יתרון מתמיד, מאחר ותואר אקדמי יוצר את המקור שמניב את ההכנסות, הוא העץ שממנו צומחים פירותיו של הנישום. לכן, ההוצאה לא תותר בניכוי.

בעקבות פסקי הדין האלו, נחקק סעיף 32(15) אשר אוסר להתיר בניכוי הוצאות לימודים למעט השתלמות שנועדה לשמירה על הקיים. המחוקק נתן במקום זאת נקודות זיכוי בגין לימודים לתואר ראשון/שני.

האם הוצאות לא חוקיות/הוצאות שהנישום עמד בהם תוך כדי עבירה על החוק הן הוצאות המותרות בניכוי?

האם קנסות כגון דוח חניה, קנס מרשות שלטונית מותר בניכוי?

בפס"ד אלגוליהשווילי נקבע, שלמרות שנישום קיבל קנס עבור חריגה ממכסת המים שניתנה לו, ולמרות שמדובר בחקלאי שהשימוש במים החורגים היו לייצור הכנסה, קבע בית המשפט שהוצאה בלתי חוקית אסורה בניכוי. כמו כן, הדגיש בית המשפט, שאין זה הגיוני שרשות אחת תקנוס בעוד שרשות השניה תתיר את הקנס כהוצאה. זה מרוקן מתוכן את פעולת הענישה.

בפס"ד הידרולה – החברה נאלצה לשלם שוחד לעובדי ציבור זרים באפריקה.

בעקבות פס"ד זה, חוקק סעיף 32(16) שקבע במפורש שהוצאה שהיא תוך כדי עבירה על הדין לא תותר בניכוי.

ככלל, הוצאות מוכרות יכולות להיות מוכרות באופן מלא או חלקי, בהתאם לאופיין ולקבוע בחוק.

כפי שראינו נושא ניכוי ההוצאות המותרות בניכוי הוא נושא בעל חשיבות גדולה בצד הפיננסי של ניהול העסק מאחר והוא משפיע באופן מהותי על תשלומי המס שלנו.

חישוב וניכוי נכון של כל סוגי ההוצאות שדיברנו עליהם ושטרם דיברנו עליהם (פרסום, הפרשה לאחריות, הוצאות למניעת תחרות, הוצאות טרום עסקיות ועוד ועוד) יוכל לחסוך לכם עשרות אחוזים מתשלומי המס הרלוונטיים כגון מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי.

למידע נוסף והדרכה בניהול ההוצאות שלכם, אתם מוזמנים לפנות לצוות המשרד שלנו.

Open chat
איך נוכל לעזור?